Statut do pobrania w formie pliku pdf:

TOWARZYSTWO WIEDZY OBRONNEJ działa w oparciu o USTAWĘ SEJMOWĄ z dnia 7 kwietnia 1989 r. „PRAWO O STOWARZYSZENIACH” i jest zarejestrowane w SĄDZIE REJONOWYM dla m.st. WARSZAWY w dniu 15.05.2002 r. pod numerem KRS: 0000110214, REGON: 000802805, NIP: 526 000 17 72

1. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§1

  1. Towarzystwo Wiedzy Obronnej, zwane dalej „Towarzystwem”, jest stowarzyszeniem pozarządowym posiadającym osobowość prawną, zrzeszającym obywateli polskich związanych zawodowo lub poprzez działalność społeczną z bezpieczeństwem i obronnością Rzeczpospolitej Polskiej.
  2. Towarzystwo w swojej działalności nawiązuje do tradycji swoich poprzedników, począwszy od założonego w 1919 r. Towarzystwa Wiedzy Wojskowej.

§2

  1. Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
  2. Siedzibą władz naczelnych Towarzystwa jest m.st. Warszawa.

§3
Towarzystwo może być członkiem krajowych 1 międzynarodowych stowarzyszeń o podobnym charakterze.
§4

  1. Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej członków.
  2. Do prowadzenia spraw organizacyjnych, wydawniczych i finansowych może zatrudniać opłacanych pracowników, w tym będących członkami Towarzystwa.

§5

Towarzystwo posiada odznakę organizacyjną, nawiązującą do wzoru odznaki Towarzystwa Wiedzy Wojskowej, której wzór określa Zarząd stosownie do odrębnych przepisów.

§6

Celem Towarzystwa jest kształtowanie w społeczeństwie świadomości i podstawowej wiedzy o bezpieczeństwie kraju, a w szczególności:
1) ukazywanie aktualnego stanu bezpieczeństwa w kraju i poza jego granicami oraz udziału Polski i jej Sił Zbrojnych w jego kształtowaniu;
2) promowanie idei bezpieczeństwa kraju, powinności obywateli, obowiązków administracji i instytucji publicznych oraz podmiotów gospodarczych;
3) upowszechnianie przodujących doświadczeń krajowych i zagranicznych w dziedzinie bezpieczeństwa publicznego;
4) popularyzowanie dziejów i tradycji oręża polskiego, doświadczeń minionych wojen i konfliktów zbrojnych.

2. CELE TOWARZYSTWA I SPOSOBY ICH REALIZACJI

§7

Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
1) działalność edytorską ( czasopisma, książki, medale pamiątkowe), realizowaną w miarę posiadanych środków własnych lub drogą zadań zleconych;
2) przedsięwzięcia szkoleniowe (prelekcje, konferencje, seminaria, warsztaty edukacyjne), realizowane
w ramach pracy wewnątrzorganizacyjnej oraz zadań zleconych;
3) zamierzenia promocyjne (udział w targach i wystawach okolicznościowych);
4) współpracę ze środkami masowego przekazu;
5) współdziałanie z instytucjami i jednostkami wojskowymi, uczelniami wojskowymi i cywilnymi oraz organami administracji publicznej, a także z organizacjami pozarządowymi i instytucjami związanymi
z bezpieczeństwem kraju;
6) utrzymywanie kontaktów oraz wymianę doświadczeń z pokrewnymi stowarzyszeniami w kraju i za granicą.

3. CZŁONKOWIE – ICH PRAWA I OBOWIĄZKI

§8

Członkowie Towarzystwa dzielą się na: zwyczajnych, honorowych i wspierających.

§9

  1. Członkiem zwyczaJnym Towarzystwa może zostać obywatel Rzeczypospolitej Polskiej, posiadający pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiony praw publicznych;
  2. Członków zwyczajnych Towarzystwa przyjmuje jego Zarząd po złożeniu pisemnej deklaracji o chęci udziału kandydata w realizacji celów Towarzystwa.
  3. Wysokość wpisowego i składek określa Zarząd.

§ 10

Członek zwyczajny ma prawo do:
1) czynnego i biernego prawa wyborczego władz Towarzystwa na zasadach
określonych w statucie;
2) udziału we wszystkich przedsięwzięciach Towarzystwa, korzystania z jego wydawnictw, opracowań, środków multimedialnych oraz finansowych w celu realizacji zadań statutowych;
3) wyróżnień i odznaczeń organizacyjnych:
a) dyplomem uznania,
b) Medalem za Zasługi dla Towarzystwa Wiedzy Obronnej,
c) wpisem do „Honorowej księgi Towarzystwa Wiedzy Obronnej”,
d) Medalem za Zasługi w Krzewieniu Wiedzy Obronnej.

§ 11

Członek zwyczajny obowiązany jest do:
1) przestrzegania postanowień statutu, regulaminów 1 uchwał władz
Towarzystwa;
2) aktywnego udziału w realizacji celów Towarzystwa oraz dbanie o Jego
rozwój;
3) przestrzegania norm i zasad etyki oraz godności honoru obywatela
Rzeczypospolitej Polskiej;

§ 12

  1. Członkostwo zwyczajne ustaje na skutek:
    1) skreślenia z ewidencji przez Zarząd z powodu nieopłacania składek
    członkowskich przez okres co najmniej trzech miesięcy;
    2) wykluczenia z Towarzystwa, uchwałą Zarządu w przypadku:
    a) naruszenia postanowień statutu,
    b) nieprzestrzegania uchwał władz Towarzystwa;
    3) skazania prawomocnym wyrokiem sądu na karę dodatkową pozbawienia praw
    publicznych;
    4) na skutek śmierci.
  2. O ponowne przyjęcie do Towarzystwa można ubiegać się me wcześniej niż
    po upływie okresu jednego roku od daty ustania poprzedniego członkostwa.
  3. Od uchwały o wykluczeniu członkowi Towarzystwa przysługuje prawo odwołania
    się do Prezesa Zarządu w terminie trzydziestu dni od daty otrzymania uchwały.

§ 13

  1. Tytuły honorowe przewidziane statutem mogą być przyznawane osobie fizycznej
    szczególnie zasłużonej dla rozwoju Towarzystwa.
  2. Tytuł, o którym mowa w ust. 1, nadaje i pozbawia Zarząd Towarzystwa
  3. Prezes honorowy Zarządu ma prawo uczestniczenia w pracach Zarządu z głosem
    doradczym.
  4. Członek honorowy uczestniczy w życiu organizacyjnym Towarzystwa z głosem
    doradczym;.
  5. Posiadający tytuł honorowy Towarzystwa pozostają zwolnieni z płacenia składek
    członkowskich, przy zachowaniu obowiązku przestrzegania pozostałych ustaleń
    statutowych.
  6. Tytuł honorowy Towarzystwa ustaje w przypadku rezygnacji z tytułu.

§ 14

  1. Członkiem wspierającym może być każda osoba fizyczna lub prawna
    zainteresowana działalnością Towarzystwa, która złoży pisemną deklarację oraz
    wyrazi wsparcie finansowe lub rzeczowe dla Towarzystwa i zostanie do niego
    przyjęta.
  2. Członek wspierający – będący osobą prawną – działa w Towarzystwie
    za pośrednictwem swego przedstawiciela.
  3. Członek wspierający ma prawo uczestniczenia w zebraniach Towarzystwa z głosem
    doradczym oraz korzysta ze wszystkich praw przysługujących członkom
    zwyczajnym, z wyjątkiem biernego i czynnego prawa wyborczego.
  4. Członek wspierający obowiązany jest przestrzegać postanowień statutu i uchwał
    władz Towarzystwa.
  5. Członkostwo wspierające ustaje w przypadkach określonych w§ 12 ust. 1.
  6. Za sympatyka Towarzystwa uznaJe się osobę fizyczną lub prawną, która
    bez zobowiązań statutowych uznaJe założenia programowe i organizacyjne
    Towarzystwa oraz uczestniczy w jego przedsięwzięciach.

4. STRUKTURA ORGANIZACYJNA TOWARZYSTWA

§ 15

Zarząd może powoływać sekcje oraz stałe lub doraźne komisje i zespoły problemowe, w tym zwłaszcza na uczelniach wyższych i innych ośrodkach naukowych.

5. WŁADZE TOWARZYSTWA, TRYB ICH WYBORU I KOMPETENCJE

§ 16

  1. Władzami Towarzystwa są:
    1) Walne Zgromadzenie
    2) Zarząd
    3) Komisja Rewizyjna
  2. Kadencja władz Towarzystwa trwa cztery lata.
  3. Jeżeli kadencja władz Towarzystwa, o których mowa w § 18 ust. 2, upływa w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, o których mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, lub do 30 dni po odwołaniu danego stanu, podlega ona przedłużeniu do czasu wyboru władz Towarzystwa na nową kadencję, jednak nie dłużej niż do 60 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii.
  4. Jeżeli Zarząd wyraził na to zgodę w formie dokumentowej, głosowanie na posiedzeniach
    władz Towarzystwa i poza nimi może odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
  5. Wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej w głosowaniach na posiedzeniach władz Towarzystwa odbywa się przy zapewnieniu co najmniej:
    1) transmisji obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym;
    2) dwustronnej komunikacji w czasie rzeczywistym, w ramach której członek władzy Towarzystwa może wypowiadać się w toku obrad;
    3) wykonywania osobiście lub przez pełnomocnika prawa głosu przed posiedzeniem lub w toku posiedzenia.

§ 17

  1. Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Towarzystwa.
  2. Walne Zgromadzenie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
    1) Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd Towarzystwa nie rzadziej niż raz na cztery lata;
    2) zwołanie Zjazdu powinno odbywać się najpóźniej w terminie trzech miesięcy od daty powzięcia uchwały lub zgłoszenia wniosku (żądania).
  3. Zarząd zawiadamia członków Towarzystwa o terminie Walnego Zgromadzenia co najmniej na trzydzieści dni przed jego zwołaniem i przedstawia propozycję porządku obrad.

§ 18

  1. Do udziału w Walnym Zgromadzeniu uprawnieni są:
    1) Wszyscy członkowie zwyczajni Towarzystwa
    2) członkowie honorowi – z głosem doradczym;
    3) przedstawiciele członków wspierających oraz zaproszeni goście – z głosem doradczym;
  2. Obradami Walnego Zgromadzenia kieruje Prezydium, które wybiera ze swego składu
    przewodniczącego.
  3. Dla zapewnienia sprawnego przebiegu Walnego Zgromadzenia uczestnicy w głosowaniu jawnym wybierają komisje:
    I) mandatowo-skrutacyjną;
    2) uchwał i wniosków;
    3) statutową.
  4. Członkowie Zarządu są wybierani w głosowaniu jawnym.

§ 19

Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
1) ocena działalności Towarzystwa i jego władz oraz podejmowanie uchwał w tej sprawie;
2) udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej;
3) uchwalanie programu działania Towarzystwa;
4) uchwalanie zmian statutu Towarzystwa;
5) wybór prezesa, członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
6) uchwalanie regulaminu Komisji Rewizyjnej;
7) rozpatrywanie wniosków zgłoszonych przez uczestników Walnego Zgromadzenia i podejmowanie uchwał w tych sprawach;
8) podejmowanie uchwały w sprawie rozwiązania Towarzystwa.

§ 20

  1. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd na podstawie:
    1) uchwały własnej;
    2) wniosku Komisji Rewizyjnej;
    3) wniosku podpisanego przez co najmniej 2/3 członków zwyczajnych Towarzystwa.
  2. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie jest zwoływane przez Zarząd nie później niż w ciągu trzech miesięcy od daty wpłynięcia wniosku i obraduje nad sprawami, dla których został zwołany.

§ 21

Uchwały Walnego Zgromadzenia są podejmowane zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uczestników.

§ 22

  1. Zarząd jest najwyższą władzą Towarzystwa w okresie między Walnymi Zgromadzeniami.
  2. Zarząd kieruje działalnością Towarzystwa i odpowiada za swą pracę przed Walnym Zgromadzeniem
  3. Zarząd składa się z 5 członków, w tym: Prezesa Zarządu, Wiceprezesa Zarządu, Sekretarza Zarządu, Skarbnika Zarządu i Członka Zarządu.
  4. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków.

§ 23

Do kompetencji Zarządu należy:
I) realizowanie uchwał Walnego Zgromadzenia oraz postanowień statutu;
3) akceptowanie rocznych sprawozdań z działalności Towarzystwa;
4) uchwalanie planów działania i budżetu Towarzystwa;
5) zarządzanie majątkiem Towarzystwa;
8) rozpatrywanie wniosków Komisji Rewizyjnej;
9) zwoływanie Walnego Zgromadzenia
1O) ustanawianie wyróżnień oraz trybu ich nadawania;
11) uchwalanie regulaminów wewnętrznych;
12) nadawanie godności członka honorowego Towarzystwa;
13) rozpatrywanie uwag i wniosków zgłaszanych przez członków Towarzystwa
14) reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz;
15) uzupełnienie składu Zarządu w przypadku rezygnacji członka Zarządu o nowych członków w toku kadencji – w liczbie nie przekraczającej trzech osób;
16) podejmowanie uchwały o ustanowieniu pełnomocników oraz określenie obszaru i zakresu ich działalności;

§ 24

Posiedzenia Zarządu odbywają się stosowanie do potrzeb, me rzadziej niż raz w m1es1ącu.

§ 25

W okresie między posiedzeniami Zarządu bieżącą działalność Towarzystwa koordynuje Prezes Zarządu.

§ 26

Do zadań Zarządu należy:
1) dokonywanie analizy i oceny działalności wydawniczej, prelekcyjnej i publicystycznej Towarzystwa oraz emisji medali pamiątkowych;
2) przygotowanie projektu budżetu Towarzystwa;
3) nadawanie wyróżnień członkom Towarzystwa;

§ 27

  1. Komisja Rewizyjna składa się z trzech osób: przewodniczącego, zastępcy
    przewodniczącego i sekretarza.
  2. Komisja Rewizyjna jest organem kontroli Towarzystwa.
  3. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów przy obecności
    co najmniej połowy ich członków.
  4. Uzupełnienie składu Komisji Rewizyjnej następuje nie więcej niż o jedną osobę.
  5. Tryb i zakres działalności Komisji Rewizyjnej określa regulamin.

§ 28

Do zadań Komisji Rewizyjnej należy przeprowadzenie przynajmniej raz w roku kontroli działalności Towarzystwa pod względem merytorycznym i finansowym, a ponadto:
1) składanie na Walnym Zgromadzeniu sprawozdania wraz z oceną działalności Zarządu i zgłaszanie wniosków w przedmiocie absolutorium dla ustępującego Zarządu;
2) przedstawianie Zarządowi uwag 1 wniosków dotyczących działalności Towarzystwa.

§ 29

Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż
raz w roku.

6. MAJĄTEK I FUNDUSZE TOWARZYSTWA ORAZ GOSPODAROWANIE NIMI

    § 30

    Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.

    § 31

    Na fundusze Towarzystwa składają się:
    1) wpływy ze składek członkowskich;
    2) dotacje, darowizny i zapisy;
    3) wpływy z działalności statutowej.

    § 32

    Przy zawieraniu umów, udzielaniu pełnomocnictw i składaniu oświadczeń woli, we wszystkich sprawach majątkowych Towarzystwa jest wymagane współdziałanie i podpisy dwóch członków Zarządu.

    § 33

    1. Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą jako samoistny podmiot
      gospodarczy oraz w formie udziału w innych podmiotach gospodarczych
      na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
    2. Dochód z działalności gospodarczej Towarzystwa służy realizacji celów
      statutowych.
    3. Towarzystwo może otrzymać dotację.
    4. Zarządcą majątku Towarzystwa jest Zarząd.
    5. Nabycie, zbycie i obciążenie składników majątkowych wymaga uprzedniej uchwały
      Zarządu.

    7. TRYB DOKONYWANIA ZMIAN STATUTU ORAZ ROZWIĄZANIATOWARZYSTWA I JEGO OGNIW TERENOWYCH

    § 34

    Uchwałę w sprawie zmiany Statutu podejmuje Walne Zgromadzenie zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.

    § 35

    1. Uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa podejmuje Walne Zgromadzenie większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
    2. Uchwała o rozwiązaniu Towarzystwa określa sposób jego likwidacji oraz cel, na który ma być przeznaczony majątek.
    3. Walne Zgromadzenie podejmując uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa, wyznacza likwidatora oraz określa zasady rozdysponowania jego majątkiem.

    § 36

    Sprawy zmiany Statutu i rozw1ązama się Towarzystwa muszą być umieszczone w proponowanym porządku obrad Walnego Zgromadzenia.